En introduktion til verden af elektriske cykler

Når du hører udtrykket „Elektriske cykler“ (e-cykler) er der et par ting, du måske ikke ved. For eksempel, hvad er en e-cykel, og hvordan adskiller de sig fra en almindelig cykel? Så er der også forskellen mellem pedalassisteret og regenerativ bremsning.

Moderne elektriske cykler bruger pedalassistent

De fleste moderne elektriske cykler inkluderer et pedalassistentsystem. Det hjælper med at fjerne den stress, der skabes på dine led under en lang cykeltur. Det giver dig også mulighed for at køre videre. Det kan endda hjælpe dig med at gå gennem ujævnt terræn og op skråninger.

Pedalassistentsystemet fungerer gennem sensorer, der måler drejningsmoment og kadence på rytterens pedaler. Det bruger disse data til at bestemme, hvor meget hjælp til at give rytteren.

Mængden af pedalassistent kan justeres, så den passer til forskellige ryttere. Det kan også bruges, når batteriet er lavt. Jo højere pedalassistentindstillingen er, jo hurtigere rytteren vil gå.

Pedalassistent er også nyttig under ture til butikken. Det er ideelt for dem, der har brug for et løft til deres ridning. Det kan være en god måde at få mere ud af din ebike.

Pedelecs er som konventionelle cykler i brug og funktion

I en nøddeskal, en pedelec er en elektrisk cykel, der er som en traditionel cykel i brug og funktion. Det er lidt større end en konventionel cykel, elcykelinfo.dk men det er stadig en cinch at ride og giver et ekstra løft i pedalkraft. Pedelecs er især nyttige i kuperede områder.

Den største ulempe ved en pedelec er, at du skal pedalere for at aktivere dens motor, hvilket betyder, at en pedelec er lidt tung sammenlignet med en konventionel cykel. Den gode nyhed er, at en pedelec stadig er en effektiv måde at komme rundt i byen, med en tophastighed på ca. 40 mph. Derudover drives de fleste pedelecs af batterier, så der er mindre vedligeholdelse at bekymre sig om. I sidste ende er det en velafrundet cykel, der er perfekt til den gennemsnitlige cyklist.

Regenerativ bremsning er ikke så nyttig på en e-cykel

Regenerativ bremsning er ikke det bedste valg for en e-cykel. Uanset om du er en første gang e-cykel ejer eller bare ønsker at opgradere din gamle cykel, der er et par ting, du bør vide om regenerativ bremsning.

Regenerativ bremsning fungerer ved at omdanne den energi, der går tabt ved bremsning, til elektricitet. Denne proces hjælper med at øge batteriets levetid samt reducere brændstofforbruget. Effektiviteten af regenerativ bremsning er ikke så høj som i en bil eller et andet elektrisk køretøj, men det hjælper med at udvide dit sortiment.

Den regenerative bremseproces varierer på tværs af køretøjer og batterier. Det kan være vanskeligt at finde ud af, hvor meget strøm der lægges i din e-cykels batteri. For eksempel, hvis du har et batteri, der kun er i stand til at genoplade med en bestemt hastighed, kan du være ude af lykke.

Motorer, der anvendes i elektriske cykler

Elektriske cykelmotorer findes i mange forskellige former og størrelser. Hver motortype giver fordele og ulemper.

Direkte drev navmotorer er de enkleste motorer, der bruges i elektriske cykler. De drejer rundt om hjulets aksel og er meget effektive. Fordi de ikke har bevægelige dele, er de billigere. De er også meget stille. Imidlertid, de kan ikke give meget modstand, når de pedalerer uden motoren.

Børsteløse DC-navmotorer er de mest almindelige motorer på moderne elektriske cykler. De er indbygget i hjulnavet og kræver ikke bærbare dele. De er et godt valg til e-cykler, fordi de ikke bruger hallsensorer, kræver ikke en sensorløs controller, og skal vare på ubestemt tid.

Gearnavmotorer er også almindelige i elektriske cykler. De er designet til at arbejde i et bredere udvalg af hastigheder. De tillader også cyklen at kyst, når den ikke er under strøm. Disse er mindre effektive end direktedrevne motorer.

Regenerativ bremsning vs regenerativ bremsning

Regenerativ bremsning (regen) er processen med at opfange og lagre energi fra bremsning, der skal bruges senere. Det bruges oftest i elbiler.

Regenerativ bremsning kan øge et køretøjs rækkevidde. Det kan også reducere strømforbruget. Regenerative bremsesystemer kan være hydrauliske, elektriske eller begge dele.

Derudover kan regenerativ bremsning hjælpe med at sænke emissionerne. Det kan endda hjælpe med at forlænge batteriets levetid på din e-cykel. Effektiviteten af regenerativ bremsning afhænger dog af flere faktorer. For eksempel fungerer regenerativ bremsning bedst ved højere hastigheder og mindre stejle stigninger. Det kan tilføje hundreder af miles rækkevidde om året. Men regenerativ bremsning er ikke altid mulig.

Den sande effektivitet ved regenerativ bremsning afhænger af, hvordan du kører, og hvilken type EV du har. En hybridbil kan muligvis udføre den samme mængde bremsning, som en normal motor kan, men en personlig e-cykel har ikke massen til at gøre det samme.